11 Eylül 2015 Cuma

ALBERT CAMUS || YABANCI

                         


  Kaderim bana fikir sorulmadan belirleniyordu

Kitaplara daha çok sarılacağımız şu günlerde ben de Nobel Edebiyat Ödüllü 1942 tarihli Yabancı'ya sarıldım.

Kitap, varoluşçu edebiyatın önemli temsilcilerinden Albert Camus'un ilk eseri. 

Bu bir kayıtsızlığın hikayesi, öyle ki sanki ana karakter Meursault ile oturmuş beraber onu hikayesini okuyorsunuz.

Bireyin yalnız çevresine, hayata, insanlığa değil en mühimi kendisine kayıtsız kalışının hikayesi. 

"Bugün annem öldü. Belki de dün, bilmiyorum" diye başlıyor kitap. 

Yazar, hikayeye başlarken acıların en can alıcı olanını, anneyi kaybedişini bana kalırsa bilerek seçmiş. Bu büyük acının karşısında dahi öylesine umarsız, kayıtsız, tepkisiz bir roman kahramanı ile karşı karşıya kalıyoruz. Önce şaşırıyor sonra yavaş yavaş hikayenin içinde kayboluyoruz.

Yabancı, ana kahraman Meursault'ın ağzından anlatılıyor. Anlatım dili oldukça yalın. Öyküdeki her şey çok kısa bir zaman aralığında gerçekleşiyor. 

Başta belki biraz durgun ilerliyor ama ikinci bölümde adeta beyin fırtınası yaptırmayı, düşündürmeyi başarıyor. Toplumun istediği kalıba girmeyi rededen yabancılaşmış bir insanın iç dünyası çok başarılı bir şekilde okura aktarılıyor. 

Bir insanın kendini toplumdan soyutlayarak kendini anlamanın hikayesini anlatan bir başyapıt. 

Yazarın betimlemelerine bayıldım, öyle ki okurken size hissettiriyor, birebir yaşatıyor.

Belki birkaç saatte hatta gün arasında okuyacağınız bir kitap ama etkisi emin olun uzun süre hafızalarda yer alacak türden. 

Şu sıralar okumuş olduğum tek efsane kitap diyebilirim. 

Kitap gibi kitap resmen! 

Son yıllarda ülkemizde yaşadıklarımızla ilintili olarak Meursault, bana yurdumun insanını çağrıştırdı. 

Son bir dipnot; Zeki Demirkubuz "Yazgı" filmini bu romandan esinlenerek yaptığını biliyor muydunuz?



Kitap ayracı kullanmadan bir solukta okuyacağınız bir kitap.

Özellikle son 30 sayfa, tek kelimeyle efsane!

Keyifli Okumalar!


“Fakat herkes bilir ki hayat, yaşanmak zahmetine değmeyendir.” 

  

3 yorum:

  1. Bu kitabı aldım henüz jilatinini bile açamadım işlerimin yoğunluğundan aslında ince bir kitap dediğiniz bir bir solukta okunabilecek bir kitap , yazınızı okuyunca kitabı okuma isteğim daha çok arttı son 30 sayfadaki efsaneyi merak ettim açıkçası , güzel anlatımınız için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazımdan dolayı okuma isteğinizin artması hoşuma gitti. Güzel sözleriniz mutlu etti beni. Teşekkür ederim

      Sil